Philippe Bailleur
SHUHARI: van houvast tot doorbraak
Shuhari is een term uit de Japanse krijgskunst die staat voor de weg naar meerschap. Bij de start – SHU – volg je wat je geleerd hebt van je leraren. Net dit geeft je immers houvast. Je kan een hele loopbaan vanuit SHU werken maar dan doe je de teams waarmee je werkt te kort. Er komt dus een taaie fase – HA – op je pad richting meesterschap. Een fase waarbij de ‘leerling tovenaar’ vast begint te lopen. Dat wat je geleerd hebt blijkt ontoereikend.
Dit vallen nodigt je uit om uit te breken waardoor je in een volgende fase – RI – je eigen stem zal beginnen vinden als teamcoach. Die stem is gevormd door alles wat je leerde en tegelijkertijd overstijg je dit alles. Je hebt de logica onder alles wat je leerde meer en meer door waardoor je ermee begint te spelen waardoor je een bron wordt voor anderen. Discipline en spelen, wiskunde en kunst, professional en mens, weten en niet-weten komen bij elkaar.
Tijdens deze sessie wil ik jullie meenemen in een aanpak waar verschillende disciplines bij elkaar komen. Een aanpak waarmee je telkens weer aan de slag kunt in welk team je ook belandt. Beschouw het als een blikopener om met teams aan de slag te gaan. Laat je verrassen.
Over Philippe
Na zijn opleiding aan de Koninklijke Militaire School werkte Philippe een aantal jaren op de militaire luchtmachtbasis van Melsbroek. Net toen hij in 1996 aangesteld werd als personeelsverantwoordelijke, crashte één van de C-130 transportvliegtuigen van de Belgische luchtmacht in Eindhoven. Alle bemanningsleden (BE) en de meeste passagiers (NL) kwamen om het leven. 41 families werden rechtstreeks getroffen en nog veel meer vrienden en collega’s.
Deze ingrijpende gebeurtenis zorgde voor een kentering in zijn loopbaan. Hij koos voluit voor het pad van organisatie- en persoonlijke ontwikkeling. Philippe combineert ondertussen al meer dan 20 jaar een aantal professionele rollen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn:
Hij werkt als organisatiecoach in de – soms taaie – praktijk van zowel kleine als grote organisaties. Waar hij tegenaan loopt in de praktijk, prikkelt hem steeds om op onderzoek te gaan. Dit via allerhande opleidingen, verdiepende vakliteratuur, uitwisseling met collega’s en introspectie. Daaruit ontstaan vaak nieuwe concepten die hij als auteur graag vertaalt in blogs, artikels en boeken. Deze ervaringen geeft hij vervolgens als teacher, en met veel passie, door via tal van langlopende opleidingen en workshops.